Frukostförslag för alla

Här finns fyra olika frukostförslag presenterade i två olika storlekar för att illustrera hur mycket som behövs för att ge 20-25% av dagens energibehov. Arla har tagit fram förslagen i samarbete med näringsfysiologer hos Sveriges Olympiska kommitté, just för att visa bra frukostar som ger tillräckligt med energi och också mycket näring.

Alla förslagen visas i en normalportion och utökade till en stor portion, men med samma grundinnehåll. En normalportion innehåller ca 450 kcal och passar en kvinna som har ett relativt stillasittande jobb och fritid, utan intensiva träningspass. Den stora portionen innehåller ca 750-850 kcal. Det passar en man med en aktiv livsstil, till exempel någon som tränar intensivt, kanske för Vasaloppet, marathon eller liknande. De flesta tonåringar och vuxna ligger någonstans mitt emellan de här två varianterna. Lägg till eller dra ifrån något från förslagen för att få dem att passa just för dig.

Grötmaxa

Grötmaxa Normal

En portion gröt kokt på lättmjölk, med lättmjölk, färska eller frysta bär och blandade frön till.

Ett litet glas apelsinjuice och kaffe eller te med mjölk till.

Grötmaxa Stor

Koka gröten på Arla Ko mjölk med 50% extra protein (blåbär eller vanilj) istället och ta proteinmjölk, bär och frön till. Lägg också till två smörgåsar; den ena med Bregott, ost och äppleskivor och en med ägg och makrill. Och så juice och te eller kaffe med mjölk till.

Filtoppa

Filtoppa Normal

En tallrik Onaka fil med en knapp dl bovetemüsli, en halv banan och ett par skedar blåbär.

En smörgås med Bregott, ost, sallad och tomatskivor. Kaffe eller te med mjölk till.

Filtoppa Stor

Byt ut Onaka mot Arla Ko krämig fil som ger extra protein, ta drygt en dl bovetemüsli, en halv banan och ett par skedar blåbär till. Ta en extra smörgås med Keso®, lax och ett par paprikaskivor, utöver ostmackan och lägg till ett glas äpplejuice. 

Smoothiesatsa

Smoothiesatsa Normal

En hallonsmoothie med Keso® och två fullkornssmörgåsar; en med Bregott, ost och tomatskivor och en med leverpastej och paprikaringar.

Ta gärna en kopp kaffe eller te med mjölk till.

Smoothiesatsa Stor

Gör en större hallonsmoothie med Keso® (motsvarande 1,5 portion enligt receptet) och ta en tredje smörgås med färskost, skinka och tomat.

Latteladda

Latteladda Normal

En kaffe latte, gjord med Arla Latte Art mjölk, och en halv grapefrukt.

Två smörgåsar; en med Bregott, ost och tomat och en med ett halvt ägg och lite kaviar.

Latteladda Stor

Utöver normalportionen behövs en tallrik med blåbärssoppa, en halv burk Keso®, en halv banan och ett par smulade knäckebröd. 

Fler recept för frukosten hittar du under Tema: frukost.

Energiberäkningen är gjord utifrån Livsmedelsverkets näringsdatabas för de livsmedel som inte är Arlas. I energiberäkningen har Bregott med 60% fetthalt och hårdost med 17% fetthalt använts om inget annat anges.