Bästa träningsmaten

Mjölk som sportdryck

Det finns mycket i mjölken som gör att den passar som sportdryck. Mjölk är naturligt rik på proteiner som hjälper till att reparera och bygga upp musklerna efter träning. Ungefär tio gram protein gör att kroppen svarar bra på träningen och det får vi naturligt i oss genom att dricka tre deciliter mjölk. Då får vi också i oss vätska, kolhydrater och dessutom kalcium och D-vitamin som är bra för benstommen.

I mjölken finns även många andra näringsämnen som vi behöver varje dag. Man kan säga att mjölk är en praktisk allt i ett-dryck som är särskilt god för den som är aktiv och vill äta bra. Att vi kallar den för naturens egen sportdryck beror på att alla nyttigheterna finns naturligt i mjölk, utom vitamin D som vi berikar all lätt- och mellanmjölk med.

Det finns flera vetenskapliga studier som visar att mjölk kan vara en bra sportdryck efter träning. Forskarna har då jämfört mjölk med kommersiella sportdrycker och resultaten är mycket positiva för mjölk. Kombinera gärna med en frukt eller en smörgås om du vill ha mer kolhydrater.

Mjölkens vitaminer stöttar immunsystemet

Intensiv träning kan göra att immunsystemet får en svacka precis efter träningen. Mjölk innehåller flera vitaminer, bland annat vitamin B12, vitamin D och folsyra, som stöttar immunsystemet. Det är inte så att mjölk motverkar infektioner, men att ha en god tillgång i kroppen på de här vitaminerna ger immunsystemet de bästa förutsättningarna för att fungera som det ska.

Naturligt näringsrik

Eftersom mjölken är naturligt näringsrik och inte innehåller några tillsatser, finns det heller ingen risk att man får i sig dopningsklassade substanser. Därför rekommenderar Sveriges Olympiska Kommitté mjölk och andra naturliga produkter – för en ren idrott.

Generellt äter man mer om man tränar riktigt intensivt. Den fysiska aktiviteten gör att energibehovet stiger och hungern ökar. Det gör att om man då väljer att äta sunt och varierat så får man i sig de näringsämnen kroppen behöver, utan att behöva tillföra några specialpreparat. Svårare än så är det inte.

För uppladdning och återhämtning: Ett glas eller en flaska mjölk är billigt och bra att kombinera med en banan eller en annan frukt som ger lite mer kolhydrater och mättnad.

NYTTIGHETERNA I MJÖLKEN

  • PROTEIN - ökad muskelmassa
  • KALCIUM, VITAMIN D, PROTEIN - benstommen
  • PROTEIN, VITAMIN D, KALIUM - muskelfunktionen
  • VITAMIN B12, VITAMIN D, FOLSYRA - immunsystemet
  • VITAMIN B12, RIBOFLAVIN, FOLSYRA- minskad trötthet
  • RIBOFLAVIN, VITAMIN B12, KALCIUM- energiomsättning