Bästa träningsmaten

Hur ska jag äta efter träning?

Träning är på sätt och vis nedbrytande för kroppen. Med vila och mat bygger man upp den igen - lite starkare och lite uthålligare. Ett mindre återhämtningsmål äter man bäst direkt efter träning, helst inom en halvtimme.

Ät efter träning så att kroppen återhämtar sig

Näringen och vätskan hjälper till att reparera och bygga upp musklerna och ett bra mellanmål gör en också mindre sugen på att äta onyttigheter före middagen. Återhämtning handlar även om att varva ner mentalt. Stretcha och njuta av att kroppen har varit aktiv och nu får vila upp sig.

Tränar man inte så hårt eller bara för att gå ner i vikt är själva återhämtningsmålet inte lika viktigt. Men generellt är tiden efter träning ett bra tillfälle att äta. Då går energin snabbt ut i cellerna där den ger ny kraft. Och är det någon gång som det är okej med lite snabba kolhydrater så är det just efter träningen, i alla fall för de som är vältränade.

Efter träningen är det viktigt att snabbt få i sig energi, i alla fall inom en halvtimme. Det är då du bestämmer hur du svarar på träningen. Musklerna är mottagliga för ny energi och då kan de snabba kolhydraterna och proteinet ge dem det. /Linda Bakkman, näringsfysiolog, SOK.

Ett lämpligt snabbt återhämtningsmål kan vara ett glas mjölk och en frukt, en smoothie eller drickyoghurt eller Keso® med frukt och nötter.

Träningsmaten

ÅTERHÄMTNING

  • SNABBA KOLHYDRATER - Passar bra efter träning. De går snabbt ut i kroppen och återuppbygger musklernas och leverns energilager.
  • PROTEIN - Reparerar och bygger upp musklerna. Protein består av 20 aminosyror. 9 av dem kan kroppen inte tillverka själv, de måste vi få i oss i maten. Mjölk och andra livsmedel som innehåller alla 9, kallas fullvärdiga proteinkällor.
  • VATTEN - Viktigt eftersom vi svettas och förlorar vätska vid träning. Redan vid 2 % vätskeförlust minskar prestationsförmågan.