Hälsa

Bästa träningsmaten

Många lägger mycket tid och kraft på sin träning, men mindre tid på vad de äter. För att få mest ut av sin träning finns det mycket att vinna på att få i sig rätt mat. Arlas hälsocoach Anna Malvina Svennung är leg. dietist och elitroddare och vet vad bra mat betyder för prestation och återhämtning. Här svarar hon på frågor och ger dig tips kring den bästa träningsmaten för att få träningsresultat. 

Det handlar både om vad man äter innan och efter träning, men också under dagen. Här hittar du träningstips och inspiration till hur du kan maxa din träning med varierad kost, nyttig mat och mellanmål.

Elitidrottare, som till exempel vår hälsocoach Anna, har förstås individuella kostplaner som baseras både på vilken idrott de utövar och vilka fysiska förutsättningar de har.

Fokus är att med rätt kost och vätska ge de bästa förutsättningarna att utöva sin idrott och för att bibehålla koncentration, fokus och drivkraft momentet igenom, oavsett om det är träning eller tävling . Det görs med nyttig mat och bra vätsketillförsel.

Återhämtning  med vila och bra energiintag är också viktigt för att kroppen ska orka prestera bra. Oavsett träningsnivå kan det vara värt att tänka på både mat och dryck för att få ut det mesta möjliga av sin träning. 

Har du en fråga till Anna Malvina? Klicka på länken och ställ din fråga. Du får svar inom en vecka.

Videoklipp

SÅ ÄTER DU INNAN TÄVLING

Anna Malvina Svennung berättar hur hon laddar inför tävling. Anna Malvina är leg. dietist och och elitidrottare i rodd.

 

Anna Malvina mat före tävling