Natrium

Natrium finns i alla våra celler och behövs för reglering av många processer och signalsystem i kroppen, bland annat i muskler och nerver. Natrium bidrar till reglering av blodtrycket och är viktigt för vätskebalansen och syra- basbalansen i kroppen.

Natrium får vi med kosten huvudsakligen i form av salt. Över 80 % av allt salt vi äter i Sverige komer från färdigmat och halvfabrikat, charkvaror och snacks. Resten tillsätter vi själva vid matlagningen, bland annat via kryddblandningar och buljong. Dessutom är det många som saltar på maten på tallriken – ofta mest av gammal vana. Om man dricker mycket mineralvatten kan det också vara en betydande källa till salt.

Natrium finns även naturligt och oftast i små mängder i de flesta råvaror såsom kött, fisk, spannmål, ägg och mjölk.

Hur mycket natrium (salt) behöver vi?

Enligt Livsmedelsverket och de Nordiska näringsrekommendationerna behöver genomsnittssvensken halvera sitt saltintag, främst för att minska mängden natrium och saltets påverkan på blodtrycket.

Vuxna bör begränsa till intaget av natrium till ca 2,4 gram per dag, vilket motsvarar en tesked salt (6 gram). För barn (2-10 år) bör mängden begränsas till ca 3-4 gram salt per dag. De allra yngsta bör undvika salt så långt det är möjligt.

Lagom är bäst!

För mycket natrium kan vara en orsak till högt blodtryck, vilket i sin tur ökar risken för hjärtinfarkt, hjärtsvikt, stroke och skador på njurarna.

LÄS MER: Om natrium

I Sverige har var fjärde vuxen högt blodtryck, och mer än hälften av personer som är över 65 år. Till stor del anses detta bero på ett för högt saltintag. 

LÄS MER: Om salt

Natrium påverkar även bentätheten och för mycket salt kan bidra till urkalkning av skelettet. Brist på natrium är mycket ovanligt. Om man förlorar mycket vätska till exempel i samband med magsjuka eller om man svettas väldigt mycket kan man behöva få i sig lite extra salt för att hjälpa kroppen att ta upp vätska och återfå en normal vätskebalans. 

LÄS MER: Salt men inte på allt

Värt att veta!

Vanligt bordssalt består av natrium och klorid. Vi rekommenderas att begränsa mängden och att välja salt som är berikat med jod. Läs mer om jod här! 

Den mängd natriumklorid som finns i mjölk finns där naturligt och måste anges i näringsdeklarationen. Andra mjölkprodukter som soppor, såser, smör och Bregott innehåller tillsatt salt. Ost innehåller mer salt än mjölk, eftersom salthalten koncentreras vid tillverkningen.

Smaklöst utan salt?

Om man behöver minska ned på saltet kan det vara gott att börja använda saltfria smaksättare såsom örtkryddor, citron, olivolja, vin, peppar och chili. Man vänjer sig snabbt vid en lägre salthalt och du kommer snart att upptäcka fler nyanser och en större bredd av smaker, som du förhoppningsvis uppskattar.

Källa: Livsmedelsverket och 1177 Vårdguiden