B-vitaminer

B-vitaminer är en grupp som består av åtta olika vitaminer: vitamin B12, folat (folsyra), riboflavin, pantotensyra, tiamin, niacin, vitamin B6 och biotin. De flesta B-vitaminerna är på olika sätt inblandade i kroppens energibildande ämnesomsättning. Det omfattar kroppens nedbrytning av maten vi äter och omvandling av matens innehåll av protein, fett och kolhydrater till energi och byggstenar som kroppens alla celler kan utnyttja.

  • Vitamin B12 bidrar till immunsystemets och nervsystemets normala funktion och till bildning av röda blodkroppar. Det är extra viktigt för vegetarianer, som inte får i sig det via kött och fisk. Mjölk är en mycket bra källa till vitamin B12. Fil och yoghurt innehåller också vitamin B12 men något mindre än mjölk på grund av att bakterierna äter upp lite av vitaminet när de syrar mjölken.
  • Folat är den naturliga formen av vitaminet som också är känt som folsyra. Riboflavin har många olika funktioner i kroppen.
  • Riboflavin fungerar som en antioxidant och bidrar till att skydda cellerna mot oxidativ stress. Andra funktioner är att bidra till att hud, synförmåga och slemhinnor bibehålls. Brist på riboflavin är mycket ovanlig, om inte personen samtidigt har en annan näringsbrist.
  • Pantotensyra bidrar till att minska trötthet och till normal mental prestationsförmåga. Det är dock få människor som har brist på pantotensyra.
  • Tiamin, eller vitamin B1, är viktigt för normal nerv- och muskelfunktion. Källor till tiamin är bland annat fläskkött, bönor, ärtor, vetegroddar, jäst och spannmål.
  • Niacin, eller vitamin B3, hjälper till med kroppens energiomsättning och normal nervfunktion. Kött, fågel, fisk och skaldjur är våra viktigaste källor till niacin, men även mejeriprodukter och potatis ger oss en hel del niacin.
  • Vitamin B6, eller pyridoxin, bidrar precis som vitamin B12 till att immunsystemet och nervsystemet fungerar som de ska och till bildningen av röda blodkroppar. Vi får mest vitamin B6 från kött, fågel, fisk, ägg, men även potatis, bröd och frukt bidrar. Brist är mycket ovanligt eftersom vitaminet finns i så många olika livsmedel.
  • Biotin, eller vitamin B7, bidrar till energiproduktion, ämnesomsättning och normal hårtillväxt. Det finns i nästan all mat vi äter, och dessutom bildas det naturligt i tarmarna. Någon brist på biotin finns därför inte.

B-VITAMIN

B-vitaminer finns alla naturligt i mjölk i olika halt. Mjölk är en bra källa till riboflavin, folat, pantotensyra och vitamin B12. Ett glas mjölk* ger:  

  • drygt halva dagsbehovet av vitamin B12
  • drygt en fjärdedel av dagsbehovet av riboflavin
  • en femtedel av dagsbehovet av pantotensyra
  • en femtedel av dagsbehovet av folat

Mjölk, fil och yoghurt bidrar med:

  • 25% av svenskarnas intag av vitamin B12 (och ost med ytterligare 7%)
  • 22% av svenskarnas intag av riboflavin
  • 9% av svenskarnas intag av folat
  • 8% av svenskarnas intag av tiamin
  • 6% av svenskarnas intag av niacin
  • 5% av svenskarnas intag av vitamin B6

*Ett glas mjölk eller en portion fil motsvarar 2,5 dl. Statistik om Svenska matvanor från Riksmaten 2010-2011