Förskola

Om mjölk och förskolebarn

Mjölk till förskolebarn är något som de flesta kostexperter rekommenderar, men varför? Karin Arkbåge, näringsfysiolog och ansvarig för nutritionsfrågor inom Arla Sverige, reder ut varför det är viktigt att servera mjölk och mjölkprodukter på förskolan.

Måste förskolebarn dricka mjölk?

Nej, det är inget måste, men det är ett gott och enkelt sätt att få i sig flera av de vitaminer och mineraler som barn behöver få i sig varje dag. 

Varför är mjölk bra?

För att det är så lätt att kombinera med andra nyttiga och sunda livsmedel. Mjölk är bara att hälla upp i ett glas och dricka eller servera till müsli och gröt. Mjölk är en ovanlig dryck eftersom den naturligt innehåller så många olika näringsämnen. Förutom kalcium innehåller mjölk naturligt även tex vitamin B12, vitamin B2 folsyra, fosfor och jod  – näringsämnen som vi behöver tillföra kroppen varje dag.

Mjölk är näringstätt, vilket innebär att den ger mycket näring per kalori – och dessutom mycket näring per krona. Fem deciliter mjölk motsvarar hela det rekommenderade dagliga intaget av kalcium för ett litet barn (1-5 år) och knappt 25 procent av rekommenderat dagligt intag av vitamin D om man väljer vitamin D-berikad mjölk (mellan- eller lättmjölk).

Från två års ålder och sedan resten av livet är rekommendationen att konsumera en halv liter mager mjölk eller motsvarande mjölkprodukter per dag. De näringsämnen som finns i mjölk hittar du också i fil och yoghurt i ungefär samma halt.

Att servera mjölk till maten är ett enkelt sätt att bidra till att göra måltiden näringsmässigt komplett, särskilt för de barn och ungdomar som äter lite. Det gäller bland annat för behovet av vitamin D som tillsammans med kalcium är viktigt för skelettet. De magra mjölksorterna lätt- och mellanmjölk är enligt svensk lag berikade med vitamin D.

Kan barn dricka för mycket mjölk?

Det är inte bra för någon att äta eller dricka överdrivet mycket av något. 
Det är tvärtom viktigt att äta lite av varje för att på så sätt uppnå en inspirerande, god och nyttig kost som innehåller allt vad kroppen behöver. Om ett barn dricker litervis med mjölk och ersätter annan mat med mjölk kan näringsintaget bli skevt.

Ger olika sorters mjölkprodukter samma näring?

Mjölk, fil och yoghurt, oberoende av fetthalt, ger lika mycket kalcium per deciliter: 120 milligram. 1–2 ostskivor ger ungefär lika mycket kalcium som 1 deciliter mjölk.
Innehållet av vitamin D kan skilja sig åt beroende på om produkten är vitamin D-berikad eller ej. All mellan- och lättmjölk är berikad med vitamin D, det är lagkrav i Sverige. Däremot skiljer fetthalten och därmed mängden mättat fett sig åt mellan olika mjölkprodukter.

Hur mycket kalcium behöver ett förskolebarn?

Rekommenderat dagligt intag för barn mellan 1 och 5 år är 600 milligram, för barn mellan 6 och 9 år 700 milligram och för barn mellan 10 och 17 år 900 milligram. Tillräckligt med kalcium under uppväxten är en förutsättning för att bygga ett tätt, starkt skelett. För det behövs också vitamin D och fysisk aktivitet.

Varför är kalcium så viktigt?

Kalcium har många funktioner i kroppen utöver att bidra till ett normalt skelett. Kalcium bidrar t.ex. även till normal muskelfunktion och till normal blodkoagulering. 
Brist på kalcium  hämmar normal utveckling av skelettet och kan på sikt öka risk för benskörhet.

Varför rekommenderar Livsmedelsverket att man serverar lättmjölk i förskolan?

Livsmedelsverket rekommenderar att man serverar lättmjölk eller vatten som dryck i förskolan. Många reagerar på att Livsmedelsverket rekommenderar lättmjölk även till barn. Lättmjölk upplevs som blaskig och inte lika näringsrik som standardmjölk, men det är faktiskt tvärtom: Lättmjölken innehåller visserligen mindre fett men i övrigt samma mängd av alla de näringsämnen som finns i standardmjölk och dessutom ett högre innehåll av vitamin D än standardmjölk tack vare berikningen.

Att lättmjölk rekommenderas beror på att alla, även barn, mår bra av att minska intaget av mättat fett i kosten. Om man istället för lättmjölk vill servera mellanmjölk går det utmärkt bra om man ser över hela måltidsplaneringen och minskar bidraget av mättat fett från andra livsmedel som tex kött- och korvrätter så att helheten blir bra.

Är ekologisk mjölk nyttigare än ”vanlig” mjölk?

Näringsinnehållet i ekologisk mjölk och ”vanlig” mjölk är i princip detsamma. Valet av ekologiska produkter görs av andra orsaker, som hänsyn till miljön.

Hämmar mjölken upptag av annan näring i mat?

I Livsmedelsverkets råd "Bra mat i förskolan" slås fast att det idag inte finns något vetenskapligt stöd för att mjölk som måltidsdryck hämmar upptaget av järn.

För att främja järnupptaget är det däremot viktigt att barnen äter tillräckligt stora portioner, äter kött och att måltiden kompletteras med livsmedel som innehåller vitamin C, till exempel frukt och grönsaker, som stimulerar järnupptaget.

Vad är det för skillnad mellan laktosintolerans och komjölksallergi?

Laktosintolerans betyder att man är känslig för laktos, mjölkens egen sockerart. Det innebär att man har brist på enzymet laktas i tunntarmen. Det är dock inte farligt för en person med laktosintolerans att få i sig laktos i små mängder. Det kan inte ge några allergiska reaktioner eller skada tarmen, men det kan förstås vara obehagligt om man är väldigt känslig för laktos. Laktosintolerans är ovanligt hos barn före skolåldern.

Komjölksallergi betyder att kroppen inte tål proteinerna i komjölk. Den som är allergisk mot komjölk måste utesluta alla mjölkprodukter. Komjölksprotein-allergi drabbar främst små barn och växer oftast bort.

Karin Arkbåge , Näringsfysiolog och ansvarig för nutritionsfrågor inom Arla SverigeKarin Arkbåge är disputerad näringsfysiolog och ansvarig för nutritionsfrågor inom Arla Sverige.

Har du frågor till Karin? Mejla då gärna karin.arkbage@arlafoods.com