Bästa Snabbmål

Juryns motivering: ”Nytänkande och kreativitet tar snabbmålet till nya dimensioner. Med långsiktighet och stort engagemang ger man gästen det ”lilla extra”. Kvalitet och ambition genomsyrar helheten där fräscha råvaror är självklarheter i tillredningen. Det genomtänkta konceptet och den goda maten bidrar till en garanterat positiv upplevelse.”

Serrano grundades av två unga killar från Island i början av 2000-talet. Nu finns Serrano med sex butiker på Island och tre i Sverige. Den fjärde svenska butiken öppnar i slutet av mars 2011. Än så länge finns man bara i Stor-Stockholm. Två av restaurangerna i Stockholm har dessutom alkoholrättigheter, så här kan man få en mexikans Margarita till sin kryddstarka Cajun Quesadilla, om man så önskar.

- Texmex har ju inte så högt anseende, åtminstone inte i storstan, men svenskarna äter jättemycket mexikanskt. Hur vanligt är det inte med tacos på fredagskvällen? Men Serranos mat är superfräsch, långt ifrån stabbig, översaltad och fet, som en del förknippar med mexikansk mat, säger Alex Sehlstedt, köksmästare på Serrano.

Allt lagas från grunden

Alex Sehlstedt har arbetat flera år som köksmästare på väletablerade restauranger och de erfarenheterna har han tagit med sig till Serrano, vilket resulterat i en hel del nya recept och rätter. All mat lagas från grunden, BBQ-såsen såväl som alla salsor och man har till och med egentillverkad chorizo. Man använder kvalitetsråvaror, färska grönsaker, kryddörter och fina oljor och näringsrika bönor.

Serrano har ett stort utbud med tillbehör som kan kombineras på många olika sätt. För nya gäster kan det kännas ovant eftersom kombinationerna kan varieras hur mycket som helst. Det blir många frågor om hur gästen vill ha sin rätt kombinerad. Det här är ganska nytt i Sverige, men när gästerna väl har lärt sig, uppskattar de systemet väldigt mycket.

Lyriska gäster

- Gästerna blir lyriska när de ätit här. Och förvånade, eftersom det finns så mycket att välja på. Vi lägger ner ganska mycket pengar på fina råvaror och det ingår i vår affärsidé. Svensken har ju blivit alltmer matkunnig och ställer därmed högre krav på maten. Därför är det här rätt satsning, tycker vi, avslutar Alex Sehlstedt.

Besök gärna www.serrano.nu.