Bästa Matglädjebutik

Juryns motivering: ”Genom att engagera hela personalen i ett långsiktigt utvecklingsarbete har årets vinnare visat att matglädje kan bli en del av arbetsdagen för hela butiken. På ett enkelt och självklart sätt stödjer recept, matidéer och sambandsexponeringar varandra. Man kommunicerar matglädje från flygbladet till hyllan och visar att det kan vara ett vinnande och lönsamt budskap för alla butiker.”

Målet var solklart – det var att vinna. Och man lyckades. Coop Konsum i Sollefteå har envist och målmedvetet utvecklat allt som ger ökad matglädje i butiken. Alla medarbetare har eget ansvar och är djupt engagerade. Glädjen var därför skyhög när man fick ta emot Arla Guldko 2010 för Bästa Matglädjebutik.

- Vinsten har betytt oerhört mycket för personalen, de har fått en tydlig bekräftelse på sitt fantastiska jobb. Vi har fått beröm från kunder och kolleger varenda dag sedan vi vann Guldkon. Vi firade med ett stort kalas utomhus med 5000 personer. Guldkon finns med i vår marknadsföring; i annonsblad, på fasaden, i entrén och på kundvagnarna. Ingen kan missa att vi är Sveriges bästa matglädjebutik, säger Mats Berglund, butikschef på Coop Konsum i Sollefteå.

- Det är inspirerande och utvecklande att tävla i Guldkon och det är jättespännande att vi har gått till final igen. Det har varit ett tydligt delmål och nu har vi nått dit. Vi firade med att ledningsgruppen lagade en riktigt god lunch till alla medarbetarna, säger Mats Berglund.

Med norrländska mått mätt är butiken ganska stor, 25 personer arbetar här. Sollefteå kommun har cirka 20 000 invånare. Att satsa så målmedvetet och långsiktigt på matglädje som butiken gör är därför imponerande. Man arbetar med tydliga målbilder och medarbetarnas engagemang är ett absolut måste för att lyckas.

Hösten 2009 samlades hela personalen för en kick off där man tillsammans med en professionell kock lagade två olika trerättersmiddagar som man avnjöt tillsammans och diskuterade de olika matstilarna. Med det avstampet startade fyra arbetsgrupper som arbetar med matglädje i butiken, värdskapet, personalens matkunskap och matglädje i hyllan. Man tänker på att alla sinnen - syn, hörsel, doft, känsel, smak - ska stimuleras. Därför finns smakbjudningar genom hela färskvaruvarvet varje dag.

Mitt i butiken står grillen och bakugnen som sprider härliga dofter varje dag och istället för produktbilder har man matbilder som ger en bättre känsla. Butiken har till stor del färskvaror som är producerade i Norrland, vilket är ett medvetet val. Ett exempel är köttdisken som till största delen är fylld med kött från en norrländsk leverantör.

Butikens produktargument är medarbetarna extra stolta över. Det innebär till exempel att vid avokadon står det ”även bra mot nariga händer”, Västerbottenosten har liten skylt med ”hovleverantör” och i ketchuphyllan finns ”Johannas favorit”. Med små enkla medel skapar de det lilla extra med positiva tips och råd till kunden.

- Att satsa på matglädje ger lönsamhet. Ju mer vi pratar om mat och inte bara enskilda produkter, desto större blir intresset för matlagning. Vi har höga ambitioner och en hög lägstanivå. Att sätta mål och kommunicera dem är därför A och O. Och att fira varje seger, alla ska ha roligt på jobbet! avslutar Mats Berglund.

Besök gärna Coop Konsum i Sollefteå.