Reportage

Under samtalskampanjen Vi är Arla fick över 60 allmänna platser och 90 butiker från norr till besök av Arlas ägare – Arlabönderna.

Syftet med kampanjen Vi är Arla är att sprida kunskap om vilka som egentligen är Arlas ägare och vad Arla gör för att hantera den pågående mjölkkrisen. Magnus Svensson, Sandra Molander och Jakob Jurriaanse är tre av ägarna som deltagit i kampanjen.

- Många som kom fram och pratade med mig blev förvånade när de fick höra att jag som mjölkbonde är en av de som beslutar om hur vinsterna i Arla ska fördelas. Därför är den här kampanjen väldigt viktig och ligger helt rätt i tiden, säger Magnus Svensson.

Magnus Svensson

Under dagen i Skärholmen Centrum pratade Magnus med över tvåhundra personer, men de som kom och fick mjölk, kanelbulle och broschyr var långt fler.

Sandra Molander från Östersund har också deltagit i kampanjen.

- Folk var väldigt nyfikna på vart Arlaböndernas gårdar ligger och att höra att vi finns i deras närområde blev en aha-upplevelse för många. Det känns bra att vara med och sprida kunskap om Arla.

Den 6 november slog kampanjen upp sitt tält på Odenplan i Stockholm. Jakob Jurriaanse lämnade gården i Tystberga utanför Nyköping för att delta och prata med förbipasserande.

Jakob Jurriaanse

- Det är konsumenterna som har makten, och det tror jag vi kan förmedla via den här kampanjen. Som det ser ut idag är det många som inte känner till att det är vi bönder som äger Arla. Att sprida det budskapet är väldigt viktigt.