Gunnars Blogg

Varsågod på franska

Efter att de senaste två veckorna rest runt i Sverige och träffat Arlabönder från Kalmar i söder till Östersund i norr slås jag över hur lika diskussionerna ofta varit. Oron över det internationella mjölkpriset. Hur lyfta svenskt mervärde? Samt att Uppdrag Granskning har fört tittarna bakom ljuset.

Som kommunikationsdirektör är det min ryggmärgsreflex att så gott som alltid försvara media. Men när det gäller Uppdrag gransknings senaste reportage om Arla skaver försvarstalet. Det är något som inte stämmer. Uppenbarligen är det många av Arlabönderna som delar samma känsla, och ställer samma frågor som jag gör:

  • ​Varför hemlighöll Uppdrag granskning att de hämtat kvittona och fakturorna från Arlas egen interna kostnadsutredning?
  • Varför berättades inte i reportaget att utredningen lett till ett stort antal skarpa åtgärder med start under början av 2015?
  • Varför satsade redaktionen ovanligt mycket tid och kraft på att få spinn på reportaget i utländska medier innan sändning?
  • Varför ringde ansvarig utgivare Nils Hanson runt till lokalradiostationerna och sökte konfrontation med intervjuade Arlabönder?
  • Varför retweetade reportern bakom reportaget, Valeria Helander, att hennes granskning fått ”konkreta konsekvenser” med 500 neddragna tjänster inom Arla och en förändrad koncernledning?
UG Retweet

Det hade varit enkelt att avfärda allt med hänvisning till en slarvig och sensationslysten journalistik. Men även den gör halt vid medveten mörkläggning eller förvrängning av fakta. Dessutom står detta i strid med SVT sändningstillstånd och Uppdrag gransknings egen policy.

Så jag har svarat Arlabönderna på Sverigeresan att jag helt enkelt inte vet varför Uppdrag granskning har agerat som de gjort. De har ju känt till alla fakta. En sak är dock säker; reportaget har hjälpt Arlas konkurrenter Danone, Lactalis (ägare av Skånemejerier) och Nestlé att flytta fram positionerna i den hårt konkurrensutsatta mejeridisken.”De rien”, som man säger på franska.

/Gunnar