I ett glas lättmjölk hittar du 18 av 22 av våra viktigaste vitaminer och mineraler. Knappast något annat livsmedel innehåller så mycket näring som mjölk. Livsmedelsverket rekommenderar att både vuxna och barn behöver dricka ca  5 dl mjölk om dagen eller äta motsvarande mängd mjölkprodukter. Väljer man magra mjölkprodukter och i övrigt äter varierat och rör sig, då är det inte fettet i mjölken som är boven.

Mjölk – bra för viktminskning!

Amerikanska forskare har sammanställt flera studier som pekar på ett samband mellan ett högt intag av kalcium och viktförlust. Orsakerna till sambandet är fortfarande inte helt kartlagda, men en teori är att ett högt kalciumintag genom en rad mekanismer medför ökad omsättning av fettsyror i kroppen, ökad värmebildning samt att mindre fett lagras i fettvävnad.

En annan teori är att ett överskott av kalcium via kosten gör att fettet i kosten inte kan tas upp utan avlägsnas med avföringen, skriver American Journal of Clinical Nutrition. Forskarna drar i den här studien slutsatsen att kalcium från mjölk och mejeriprodukter i samband med en energisnål kost ger mer viktminskning än kalcium från kosttillskott. Man vet inte säkert vad i mjölken som ger denna effekt men spekulerar i att bioaktiva komponenter kan vara en av orsakerna.

*) Fakta från Mjölkfrämjandet